Rally je o tímovej práci
Na Rallye Tatry sa predminulý víkend na vozidle Fiat 127
predstavila posádka Štefan Vancík – Ján Pavlík. Málokto z fanúšikov
vie, že Štefan, momentálne bývajúci v Čeladiciach pri Nitre, šoféruje
s protézami na obidvoch nohách. Štefan býval v Poprade sedem rokov, má
na mesto a svojich známych len tie najkrajšie spomienky. Aj spolujazdca
si vybral z podtatranského regiónu, zo Spišskej Novej Vsi.
Veľa chlapcov od mala obdivuje autá a rally jazdcov.
Lepia si plagáty, podľa možností sa zúčastňujú ako diváci aj samotných
pretekov. Bolo tomu tak aj v tvojom prípade?
Od chlapčenských čias sa mi páčili rally. Bol to môj veľký
sen zajazdiť si niekedy rally a hlavne legendárnu Rallye Tatry. Sen sa
mi začal napĺňať, keď som skúsil jazdiť na športovom aute slalomy na
Mazde 323 F. Neskôr to už bol mini rally cup (MRC) a slovenský rally
pohár (SRP). Na žltej fiatke jazdíme tri roky, predtým sme mali
Favorit. Okolo rally ako jazdec, sa pohybujem niečo cez sedem rokov.
Čo hovoríš na prácu spolujazdca a celého tímu?
Spolujazdca mám super. Keby sme nemali Džonyho, tak dnes nejazdíme.
Spolupracujeme dva roky. Džony pochádza zo Spišskej, ale študuje
v Nitre. Celý náš rally tím je super. Bez ich podpory by to určite
nešlo. Človek na rally nespraví nič, rally je o tímovej práci. Všetci
ľudia v tíme sú dôležití.
Na obidvoch nohách máš protézy. Tvoja 127 – čka je špeciálne upravená pre teba aj čo sa týka ovládania auta?
Čo sa týka šoférovania, vzhľadom na môj hendikep nemáme v aute žiadnu
špeciálnu úpravu. Auto ovládam protézami. Motor máme upravený na vyšší
výkon a samozrejme vylepšený športový podvozok. Na mojom súkromnou aute
mám špeciálne upravenú iba spojku, pretože jazdím na automate.
Aké názory a pohľady si pozoroval okolo seba, keď si sa
prihlásil na rally preteky, zo strany ostatných posádok a funkcionárov
Slovenskej asociácie motoristického športu?
Po niekoľkých pretekoch prestali na mňa pozerať ako na invalida a berú
ma ako zdravého človeka. Pohľad na mňa zo strany Slovenskej asociácie
motoristického športu bol trochu skeptický. Problém bol v tom, že som
asi prvý invalid, ktorý na Slovensku začal jazdiť rally. Mali obavy či
to zvládneme, ale po konzultáciách v bezpečnostnými technikmi nakoniec
súhlasili.
Dvadsiate miesto na Rallye Tatry v SRP je pekný výsledok, kde sa predstavíš so svojim tímom najbližšie?
Najbližšie pôjdeme preteky do vrchu Jankov vŕšok, ktoré sú súčasťou
majstrovstiev Slovenska. V komplexnom hodnotení nestojíme veľmi dobre,
na každom preteku sme mali technické problémy, dokonca v Lubeníku sme
museli z pretekov odstúpiť. Predsa už, naše auto je rok výroby 1978.
Sme radi, že tu v Poprade sa nám podarilo nechať za sebou ešte 16
posádok.
Ako sa stavia k tvojim chlapčenským snom rodina?
Manželka je veľmi tolerantná. Dovolí mi jazdiť a takisto čo sa týka
financií, skoro všetky peniaze vkladané do rally sú z rodinného
rozpočtu. Financiami, koľko môže, nám pomáha aj jeden malý sponzor.
Deti sú z toho nadšené, dokonca dcéra vyjadrila túžbu, že by chcela
jazdiť, čomu sa veľmi teším.
Autor: Slavomír Petrus
