História

História Rallye Tatry

 

Úplne na začiatku histórie najstaršej slovenskej rally stála známa motocyklová Popradská valaška, avšak divácky záujem a oduševnenie domácich funkcionárov volali po väčšom podujatí. Tak sa v auguste 1969 zrodila prvá tatranská rally, na ktorej štartovalo 15 posádok.

Súčasťou majstrovstiev republiky sa táto súťaž stala pri jej druhom pokračovaní (september 1970), štvrtý ročník (1972) sa išiel po prvý raz aj ako Pohár mieru a priateľstva. Piaty ročník Rallye Tatry bol už malým medzníkom v jej ďalšej histórii, pretože ozdobou štartovej listiny bol poľský pretekár Zasada, štartujúci s manželkou na Porsche Carrera a trať mala dve etapy – dennú a nočnú.

V noci sa jazdilo aj na X. ročníku súťaže v roku 1978. Veľmi sľubný bol rok 1979 (XI. ročník), keď po prvý raz prišiel pod Tatry zástupca FIA Wulf Biebinger z Nemecka a jeho verdikt znel: trať i organizácia spĺňa predpoklady na majstrovstvá Európy. To bol úvodný impulz k ére „veľkých“ Tatier, aj keď po prvý raz sa toto podujatie išlo ako Majstrovstvá Európy až v XV. ročníku v roku 1982. Spočiatku bola súťaž zaradená do seriálu Alpe Adria Cup, a neskôr sa zápolilo aj o body do Pohára Mitropa Cup a medzi známymi posádkami nechýbali mená ako Mattig, Haugland, Ceccato …

Veľmi pozitívne vstúpila Rallye Tatry do tretej desiatky svojej histórie. ČSSR zvíťazila nielen v Pohári mieru a priateľstva, ale úspechy žala aj v súťaži jednotlivcov. Po trojročnej odmlke vystúpila na piedestál reprezentačná dvojica Pavlík – Jirátko. Trať podtatranskej súťaže sa menila v roku 1992 na jej XXIV. ročníku, keď prechádzala okresmi Poprad, Stará Ľubovňa a Spišská Nová Ves. Novým miestom štartu a cieľa bol priestor pred obchodným domom Poprad a atraktívne trasy vznikli vo vojenskom priestore v Záľubici.

Sľubný bol aj rok 1994, keď po dvadsiatich piatich rokoch urobila priaznivcom motorizmu radosť slovenská posádka Béreš – Koči a svoje prvenstvo zopakovala aj o rok neskôr. XXIV. ročník sa opäť započítaval do Majstrovstiev Európy, zároveň bol aj slovenským a poľským šampionátom a po prvý raz sa na ňom objavila posádka Kulig – Baran. Súťaž však kvôli technickej poruche nedokončila a krátko pred cieľom musela rallye vzdať. Triumfoval Drotár s Bánocim.

Pod Tatrami sa už tradične stretávala veľmi slušná konkurencia, najskôr to boli kvalitné československé posádky, neskôr aj slávne európske tandemy. Už od počiatkov tatranskej rally môžeme registrovať mená ako Hubáček – Rieger (Renault Alpine), manželia Zasadovci, Lundström a ďalší. V roku 1976 tu po prvý raz štartoval Johny Haugland, postupne sa začali objavovať Křeček, Kvaizar, Trajbold, Pech, štartovné pole obohatili Taliani Ceccato, Corradin, Poliak Bublewicz. Od roku 1997, keď sa Tatry stali opäť súčasťou seriálu Majstrovstiev Európy, sa čoraz viac objavovali aj poľskí jazdci ako Kuzaj, Kuchar a ďalší. Ekonomické problémy na konci deväťdesiatych rokov niekoľkokrát pohrozili popradským organizátorom, ale nesmierna obetavosť domácich usporiadateľov zakaždým dokázala chmáry rozohnať. V roku 2000 však malo podujatie nie celkom tradičný záver, keď na zásah členov Lesoochranárskeho združenia VLK museli organizátori zrušiť niektoré rýchlostné skúšky. Zdalo sa, že tradične podujatie opäť postihne nechcená pauza. Zástupcovia AMK Rallye Tatry spolu s predstaviteľmi SAMŠ oslovili s týmto projektom predstaviteľov púchovského Matadoru, a ich vstupom dostala tatranská rally novú dimenziu. Presťahovala sa na sedem rokov na Považie.  
  

Kráľom Rallye Matador Tatry v Púchove sa stal český jazdec Václav Pech, ktorý dokázal zo siedmych ročníkov na Považí celkom šesťkrát vyhrať. Iba v roku 2004 sa radoval z prvenstva ďalší český jazdec Roman Kresta. Vtedy zaviedla rally súťažné posádky až za hranice Slovenska, keď jedna etapa sa odohrávala na Vsetínsku v Českej republike. Súťaž sa išla ako súčasť FIA Európskeho pohára, v ktorom si postupom času vybojovala najvyšší koeficient. Každoročne sa do Púchova schádzala rada popredných českých jazdcov, lebo súťaž bola súčasťou českého šampionátu. Nové vedenie púchovskej pneumatikárskej továrne sa rozhodlo nepodporovať ďalej automobilový šport, čo malo rozhodujúci vplyv na zmenu miesta konania súťaže. Tatranská rally sa vrátila späť do Popradu, miesta svojho narodenia pred 39 rokmi. Centrom súťaže bol rozsiahly komplex AquaCity pod tatranskými vrcholmi.

Autor: Slavomír Petrus 

Víťazi minulých ročníkov

Plagáty minulých ročníkov

Scroll to top